Ny utställning på gång.

Årets andra utställning i föreningens regi inleds med vernissage söndagen den 10 mars. Det är Ingela Alvmyren från Gullbrandstorp som ställer ut sina finstämda akvareller i konsthallen, Markaryds kulturhus. Vernissagedagen är utställningen öppen 14:00-17:00, konstnären närvarar och presenterar sin konst 14:30. Utställningen visas till och med 22 mars och kan ses under bibliotekets öppettider: måndag-torsdag 12:00-18:00, fredag 10:00-17:00.

Ingela presenterar sig och sin konst så här:

”Småfåglar, natur och ett och annat gammalt hus. Alltihop målat i akvarell.
Småfåglarna små, nätta och söta flygare. Några ser jag från köksfönstret, andra ute i naturen. Vissa, som stjärtmesarna som verkligen är en favorit, är inte alltid så enkla att få syn på men jag hör dem ofta när jag är ute i naturen och ibland känns det som att de gör mig sällskap på mina löprundor.


Min första fågelmålning var ett gäng blåmesungar som jag gjorde när jag gick en utbildning i grafisk design och illustration i Australien i slutet av 90-talet och där en av uppgifterna var att göra en fågelmålning i blandteknik och med sprutmålad bakgrund. Sedan dess har de funnits med och kommit fram vid enstaka tillfällen under årens lopp men det var inte förrän jag lämnade mitt arbete som idrottspsykolog 2016 som jag började måla på heltid. Då hade jag även fastnat för akvarell och helt gått över till att måla fåglarna i det. Med ett litet undantag, fåglarnas fjäderdräkt får oftast några få tunna streck i vit gouache för att få fåglarna riktigt mjuka och fluffiga.

Robin


Akvarell är för mig en stor utmaning. Det lever sitt eget liv och är inte alltid helt lätt att förstå sig på eller försöka få kontroll över vilket ibland kan vara frustrerande men det är också det som gör det så himla roligt att få jobba med det. Jag gillar att få utforska, testa, leka med olika material, färger, strukturer, ljus, skuggor, osv.

Ensam

Inspiration får jag som allra mest när jag är ute i naturen. Jag målar gärna fåglar men jag målar också gärna andra motiv från naturen. Många av mina motiv är hämtade direkt från omgivningarna här i Gullbrandstorp där jag bor eller i områden i och runt Halmstad. Jag tycker om att springa i skogen och har alltid med mig min kamera så att jag kan få med mig små guldkorn från naturen som jag sen kan plocka fram när jag målar i min ateljé.”

Du kan se mer av Ingelas konst här.

VÄLKOMMEN!

Lämna en kommentar